فلور نرمال بدن چیست

دکتر سید کاوه شفائی متخصص بیماری‌های عفونی طب داخلی در کرج
عفونت های ادراری
می 22, 2019
ارتباط عفونت ها با سرطان
ارتباط عفونت‌ها و سرطان‌ها
می 23, 2019
نمایش همه

فلور نرمال بدن چیست

فلور نرمال

 

بدن انسان بطور طبیعی و مداوم توسط میکروارگانیسم های مختلف (که بیشتر باکتری هستند ولی می توانند شامل قارچ و سایر میکروارگانیسم ها هم باشند) پوشیده می شود.
فلور نرمال بدن در شرایط عادی و در فرد با ایمنی سالم بی ضرر و حتی مفید است.
بجز در شرایطی گذرا ارگان های داخلی بدن شامل طحال،پانکراس،کبد،مثانه،سیستم اعصاب مرکزی و خون استریل هستند یعنی بطور طبیعی نباید هیچ میکروبی در آن ها وجود داشته باشد.
یک نوزاد سالم اساسا در شرایط استریل پا به جهان می گذارد ولی بعد از تولد بسرعت فلور نرمال را از غذا و محیط اطراف که شامل انسان های دیگر هم هست دریافت می کند.
فلور نرمال انسانهای مختلف متفاوت است.دلیل این مساله تفاوت های جسمی،تغذیه،سن و تفاوت مکان های زندگی است.
وقتی قسمت هایی از بدن که حاوی فلور نرمال هستند دچار آسیب شوند این میکرب ها می توانند در آن قسمت ها عفونت ایجاد کنند.
همانطور که قابل حدس است قسمت های مهم بدن که با فلور نرمال پوشیده می شوند شامل اعضایی است که با جهان خارج در تماس است.این اعضا شامل پوست،چشم،دهان،قسمتهایی از دستگاه تنفسی،دستگاه گوارش و دستگاه ادراری تناسلی می باشند.

فواید فلور نرمال بدن چیست؟

1-ممانعت از تغذیه و حمله میکرب بیماریزا در قسمت های پوشیده شده با فلور نرمال مثل روده بزرگ.
2-فلور نرمال روده بزرگ مواد آنتی میکروبیال می سازد.
3-پوشیده شدن بدن نوزاد با فلور نرمال یک محرک قوی برای تکامل سیستم ایمنی بدن است.
4-باکتری های روده مواد غذایی مهمی مانند ویتامین کا برای بدن فراهم می کنند(بدن ویتامین کا را از طریق تغذیه هم دریافت می کند و این منبع کمکی است).همچنین در هضم و جذب مواد غذایی به بدن کمک می کنند.
5-گونه های لاکتوباسیل واژن محیط آن را اسیدی نگاه می دارند.

در صورت کاهش تعداد لاکتوباسیل ها (مثلا بدلیل عارضه آنتی بیوتیکی) بیمار مستعد عفونت های واژن بخصوص عفونت های قارچی کاندیدایی می شود که خود این قارچ هم یک عضو کوچک فلور نرمال واژن است و رشد مهار نشده آن باعث عفونت قارچی می شود.

اثرات مضر فلور نرمال:

1-انتقال میکروب ها از مکان اصلی به مکانی که نباید در آن باشند.مثلا یکی از باکتری های فلور نرمال پوست بنام استافیلوکوک اپیدرمیدیس در صورت ورود به خون(مثلا بدنبال تزریق داخل رگ غیر اصولی) می تواند روی دریچه های قلب بنشیند و به آن ها آسیب بزند (بیماری اندوکاردیت عفونی ایجاد کند).
2-بدنبال مصرف آنتی بیوتیک ها و از بین رفتن قسمتی از فلور نرمال روده بزرگ امکان رشد برای قسمتی از آن ها که به آنتی بیوتیک مقاومند وجود دارد و امکان بروز اسهال وجود دارد.
3-امکان تبدیل مواد غذایی بی ضرر به مواد سرطان زا توسط باکتری های کولون.مثال مشهور تبدیل شیرین کننده سیکلامات به سیکلوهگزامین است که برای مثانه سرطان زاست.
4-در صورت نقص ایمنی فلور نرمال می تواند رشد کند و بیماری زا شود.

برگرفته از کتاب میکروبیولوژی لیپنکات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *