سوالات متداول

پاسخ پرسش‌های خود را در بخش سوالات متداول جستجو کنید و اگر پرسشی دارید در همین صفحه مطرح کنید تا توسط دکتر شفائی پاسخ داده شود

آیا واکسن آنفولانزا در بارداری منع دارد؟
خیر بلکه توصیه شده است‌ چون ابتلا به آنفولانزا در دوره بارداری می تواند بسیار پر عارضه باشد.
آیا پس از دریافت واکسن آنفولانزا ممکن است بیماری را به نزدیکان انتقال بدهم؟
خیر.واکسن تزریقی آنفولانزا از نوع ویروس زنده نیست
راه های انتقال هپاتیت ب چگونه هست؟
1-انتقال عمودی(مادر به جنین از راه جفت).بسیاری از موارد ابتلا در ایران از این طریق بوده است. 2-انتقال آمیزشی 3-انتقال از طریق نفوذ خون آلوده به بدن(دریافت خون آلوده-تاتو با وسایل آلوده-اعتیاد تزریقی و استفاده از سوزن آلوده و ...) 4-ورود اتفاقی سوزن آلوده(مثلا در پرسنل مراکز درمانی) 4-تماس های خانگی با وسایل آلوده (مثلا استفاده از ناخن گیر آلوده بیمار و آلوده شده بدلیل آسیب پوست ناشی از آن)
برخی از شکایت های رایج که بیماران مبتلا به بیماری های عفونی بیان می کنند.
میکرب معده چیست؟
هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است. این میکروب به وضوح باعث التهاب معده می شود و در درصد بالایی از بیماران دچار زخم معده و دوازدهه یافت می شود. درصد اندکی از بیماران دچار التهاب معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری دچار زخم معده و دوازدهه و یا سرطان معده می شوند. روش های مختلفی برای تشخیص عفونت با این باکتری وجود دارد که شامل تست های خونی،تست مدفوع،نوعی از تست تنفسی و اندوسکوپی است که بسته به شرایط هر بیمار این روش ها اعمال می شود و برای بیمار درمان آنتی بیوتیک و آنتی اسید لازم توسط پزشک معالج تجویز می شود.
راه انتقال بیماری تب مالت یا بروسلوز چیست
عامل ایجاد کننده بیماری بروسلوز یا تب مالت نوعی باکتری است. این باکتری می تواند بدنبال خوردن لبنیات آلوده که به درستی پاستوریزه نشده اند به بیمار منتقل شود. همچنین افرادی که با دام یا محصولات دامی آلوده به این باکتری در تماس هستند امکان ابتلا به بیماری را دارند (مانند دامداران و دامپزشکان و …)
علائم بیماری تب مالت چیست؟
شکایت های عمده بیماران مبتلا به بروسلوزیس شامل این موارد است: ضعف و خستگی تب تعریق کم اشتهایی افت وزن دردهای مفصلی و استخوان سردرد افسردگی
آیا بیماری توکسوپلاسموز از طریق گربه منتقل می شود؟
برخی این بیماری را تحت عنوان انگل مرتبط با گربه می شناسند. هر چند گربه نقش مهمی در انتقال این انگل دارد ولی تماس با ضایعات گربه آلوده تنها یکی از راه های انتقال این انگل است. راه های دیگری نیز برای انتقال این انگل وجود دارد.مثلا خوردن گوشت یا فرآورده های گوشتی نیم پز آلوده از راه های انتقال این انگل به بیمار است. این انگل همچنین می تواند از طریق جفت از مادر آلوده به جنین منتقل شود و باعث ایجاد ناهنجاری در جنین شود.
آیا ابتلا به عفونت توکسوپلاسموز در بارداری خطرناک است؟روش پیشگیری چیست؟
این انگل قابل انتقال به جنین از طریق جفت است و می تواند در جنین ایجاد ناهنجاری کند. انجام تست آزمایشگاهی مربوط به این انگل در خانم باردار به تشخیص بیماری کمک می کند. همچنین به خانم های باردار توصیه می شود که از تماس با گربه و ضایعات آن،خوردن گوشت و فرآورده های گوشتی نیم پز یا پاک کردن گوشت پرهیز کنند.
علت زخم پای دیابتی چیست؟
دیابت کنترل نشده منجر به اختلال عروق و اعصاب پا می شود.بدنبال ضعف خونرسانی به پا و همچنین کاهش حس آن،پا مستعد آسیب و زخم می شود و این زخم می تواند عفونی شود.
روش پیشگیری از زخم پا در بیماران دیابتی
کنترل مناسب قند خون از طریق اجرای راهنمایی های پزشک معالج در مورد دارو،رژیم غذایی،فعالیت های جسمانی قطع سیگار انتخاب کفش مناسب مشاهده دقیق روزانه پا (از جمله بین انگشتان).در صورت دشواری معاینه دقیق می توانید از آینه استفاده کنید یا از فرد دیگر کمک بگیرید. اجتناب از راه رفتن برهنه اجتناب از تماس وسایل داغ با پا مثل پا گذاشتن در آب داغ بدون چک کردن حرارت آن اجتناب از پوشیدن کفش بدون جوراب اتنخاب جوراب نخی مناسب و تعویض روزانه آن شستشو و خشک کردن مناسب روزانه پا چرب کردن پوست پا در صورت خشکی کوتاه کردن درست ناخن اجتناب از دستکاری میخچه یا تخلیه کردن تاول های پا مشاهده پا و بررسی داخل کفش قبل از پوشیدن از نظر سنگ ریزه و …
علامت های سینوزیت حاد چیست؟
بیماری سینوزیت حاد معمولا بدنبال علائم سرماخوردگی مانند گلودرد و آبریزش بینی شروع می شود و این بیماران معمولا از تب،احساس گرفتگی در بینی،ترشحات چرکی بینی،درد در سر یا صورت یا دندان ها،ترشحات پشت حلق،سردرد و سرفه شکایت دارند.
علامت های عفونت مثانه چیست؟
عمده شکایت های بیماران شامل سوزش و تکرر ادرار،احساس درد و ناراحتی در زیر شکم(روی مثانه)،احساس احتباس ادراری(ماندن ادرار در مثانه بعد از ادرار کردن) و وجود خون در ادرار است.
نگرانم با علامت هایی که دارم مبتلا به ایدز شده باشم.چه کنم؟
تشخیص عفونت HIV فقط با آزمایشات دقیق قطعی می شود.
من که با گربه تماس ندارم ممکن هست مبتلا به عفونت توکسوپلاسموز شده باشم؟
تماس با گربه یکی از راه های انتقال بیماری است.بیماری همچنین از طریق خوردن گوشت نیم پز آلوده یا غذای آلوده به خاک امکان انتقال دارد
دائم احساس تب دارم. آیا به عفونت مبتلا هستم؟
احساس تب یا داغ بودن با وجود تب واقعی تفاوت دارد. تعریف تب دمای بالاتر از طبیعی بدن است که با دماسنج اندازه گیری بشود.
تب با منشا ناشناخته چیست؟
تب بالای۳۸.۳ مکرر که علی رغم بررسی دقیق طی سه هفته در بیمار غیر بستری و سه روز در بیمار بستری منشا آن پیدا نشود بعنوان تب با منشا ناشناخته تعریف می شود
علت تب با منشا ناشناخته چه هست؟
علت بیشتر این تب ها بیماری های عفونی است. مثال ها شامل سل، آبسه های مخفی،تب تیفوئید و عفونت اچ آی وی است. سایر علت های مهم شامل بیماری های بدخیم و بیماری های روماتیسمی است
علامت برونشیت چه هست؟
علامت معمولا بصورت شروع ناگهانی سرفه با یا بدون خلط بهمراه علائم گلودرد و آبریزش بینی و ضعف و بدن درد می باشد
علت برونشیت چست؟
علت بیشتر ویروس است
علامت های عفونت ریه چه هست؟
اصطلاح علمی عفونت ریه پنمونی است که انواع مختلف دارد. علامت های مهم شامل تب و سرفه و تنگی نفس و درد قفسه سینه است. در افراد مسن علامت هایی مثل خواب آلودگی و‌ بی حالی و بی اشتهایی هم رایج است
یادم نیست آیا به آبله مرغان مبتلا شده ام یا نه.آیا آزمایشی وجود دارد؟
بله پادتن ضد ویروس آبله مرغان
آیا عفونت وارد خون شده؟
بعضی بیماران این سوال را با نگرانی از من می پرسند.چه در مورد خودشان چه نزدیکان. تصوری که بیماران از ورود عفونت به خون دارند با اصطلاحات تخصصب پزشکی فاصله دارد.احتمال می دهم آن چیزی که بیماران را نگران می کند مفهومی نزدیک به سپسیس یا شوک سپتیک باشد. اجازه بدهید با یک مثال مساله را روشنتر کنم.فرض کنید بدنبال یک تصادف ساق پای یک بیمار دچار عفونت سلولیت بشود.این عفونت علامت هایی مثل قرمز شدن و دردناک شدن محل عفونت ایجاد می کند که به آن علائم موضعی می گوئیم.در یک بدن با ایمنی سالم ممکن است علامت ها در همین حد باقی بماند و بدن بتدریج و یا با کمک دارو عفونت را التیام بدهد.اگر نه ممکن است بیمار دچار علامت های فراتر از کانون عفونت که در اینجا ساق پا است بشود.مثلا دچار تب و لرز و بالا رفتن گلبول های سفید در خون بشود. اگر ایمنی بدن نتواند عفونت را کنترل کند یا درمان به موقع شروع نشود علائم بیماری پیشرفت می کند.ممکن است بیمار دچار افت فشار خون و افت هوشیاری بشود.در هر مرحله پیشرفته تر بیماری درمان دشوارتر می شود و احتمال خطر آسیب دائم به پا مثلا نیاز به قطع پا و حتی مرگ بالاتر می رود. حدس من این است که تصور بیماران از ورود عفونت به خون مراحل پیشرفت عفونت باشد.
بدنبال رابطه جنسی دچار علامت های سرماخوردگی و جوش شده ام.آیا مبتلا به ایدز شده ام؟
ایدز مرحله پیشرفته عفونت ویروس HIV است که از زمان ورود ویروس به بدن تا نشانه های آن معمولا چند سال زمان لازم است. در کتاب های درسی ذکر شده که بدنبال ورود ویروس به بدن ممکن است علامت های شبیه آنفولانزا در بدن بطور موقت ظاهر شود ولی در بسیاری از افراد این علامت ها ظاهر نمی شود.در بسیاری از افراد هم این علامت ها بدلایل غیر ویروس HIV مثلا سرما خوردگی یا حساسیت بروز می کند. به همین دلیل تشخیص بیماری اچ آی وی با آزمایش های خون تایید می شود و بر اساس علامت های جسمی بیمار نیست.
باردار هستم و در آزمایش خونم عفونت سرخجه و توکسوپلاسموز گزارش شده.آیا برای جنین خطرناک هست؟
آن چیزی که آزمایشگاه گزارش می دهد سطح پادتن علیه این عفونت ها است که نیازمند تفسیر پزشک است.بسیاری از افراد قبل از بارداری و حتی در کودکی به این بیماری ها مبتلا شده اند یا واکسن سرخجه دریافت کرده اند.پس احتمالا پادتن این دو بیماری را در خون دارند و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.آنچه در بارداری مهم است ابتلا به سرخجه یا توکسوپلاسموز برای بار اول در حین بارداری است.به خانم هاب باردار گرامی توصیه می کنم که تفسیر آزمایش را بعهده پزشک معالج بگذارید و قبل از مشاوره پزشک بر اساس گفته های غیر تخصصی خود را نگران نکنید.
آیا همه انواع هپاتیت از راه مقاربتی و خونی منتقل می شود؟
خیر. انتقال هپاتیت نوع B از طریق مقاربتی٬خونی (مثل سوزن آلوده به خون) و از طریق مادر به جنین منتقل می شود هپاتیت C عمدتا انتقال خونی دارد انتقال هپاتیت A از طریق آب و غذای آلوده به ویروس است.ویروس از مدفوع فرد بیمار دفع می شود.
ویروس زگیل چگونه منتقل می شود؟
از طریق تماس پوست با پوست یا مخاط(تماس پوستی یا مقاربتی)
آیا زگیل باعث سرطان می شود؟
خانواده ویروس پاپیلومای انسانی انواع زیادی دارد که بعضی از این انواع استعداد سرطان زایی دارند.
ویروس زگیل با چه سرطان هایی در ارتباط است؟
بیشترین خطر مربوط به سرطان دهانه رحم است. همچنین ارتباط آن با سرطان ناحیه مقعد ٬دهان و گلو٬ واژن و ولو و آلت تناسلی مردان مشخص شده است.
آیا با آلوده شدن به ویروس زگیل حتما سرطان می گیرم؟
خیر. اول آنکه از گونه های ویروس فقط انواع اندکی خطر سرطان زایی دارند. دوم اینکه در بیشتر موارد ایمنی بدن ویروس را از بدن پاک می کند.

اگر پرسشی دارید در بخش زیر وارد کنید تا توسط دکتر شفائی و در همین صفحه به آن پاسخ داده شود: