هپاتیت ب(B) (قسمت دوم)

هپاتیت ب(B) (قسمت دوم)

هپاتیت b

تشخیص بیماری:

تشخیص بیماری با تست های خونی مرتبط با ویروس هپاتیت ب مشخص می شود.
این تست ها می توانند اجزای ویروس و یا پادتن هایی که سیستم ایمنی در واکنش به ویروس ایجاد می کنند شناسایی کنند.

پیشگیری از بیماری:

خوشبختانه برای این بیماری واکسن ایمن و موثری وجود دارد که ایمنی مناسبی نسبت به بیماری ایجاد می کند.

همچنین توجه به راه های انتقال بیماری می تواند برای اقدامات پیشگیرانه در افراد ایمن نشده راهگشا باشد.

از جمله اقدامات پیشگیرانه در مورد بیماری می توان به این موارد اشاره کرد:

آموزش های عمومی برای پیشگیری از تماس ها و اقدامات خطرساز بیماری (از جمله روش های خالکوبی غیر ایمن).

انجام آزمایش غربالگری در زنان پیش از باردار شدن جهت شروع اقدامات مناسب برای مادر و جنین.

توصیه افراد واکسینه نشده به واکسن زدن بخصوص افراد در معرض خطر مانند افراد نیازمند دیالیز یا معتادان تزریقی.

درمان:

تصمیم گیری در مورد درمان بیماری نیازمند مراجعه به پزشک با صلاحیت در این زمینه است.

در بسیاری از بیمارانی که به ویروس آلوده اند بیماری غیر فعال است و بیمار نیازمند پایش دوره ای آنزیم های کبدی برای بررسی فعال شدن احتمالی بیماری و شروع اقدامات درمانی است.
در صورت عدم درمان یا شکست درمان بیمار می تواند دچار عوارض پیشرفت بیماری از جمله سیروز و نارسایی کبدی شود.
همچنین هپاتیت ب کبد را در معرض ایجاد بدخیمی (سرطان) کبد قرار می دهد و بیماران نیازمند سونوگرافی دوره ای از این نظر هستند.

منابع:
Infectious Diseases A Clinical Short Course third edition