توکسوپلاسموز

آگوست 27, 2018
نمایش همه

توکسوپلاسموز

این بیماری نوعی بیماری انگلی است.

این انگل بجز انسان می تواند بسیاری از جانداران خونگرم را درگیر کند.
برخی این بیماری را تحت عنوان انگل مرتبط با گربه می شناسند.
هر چند گربه نقش مهمی در انتقال این انگل دارد ولی تماس با ضایعات گربه آلوده تنها یکی از راه های انتقال این انگل است.

راه های دیگری نیز برای انتقال این انگل وجود دارد.مثلا خوردن گوشت یا فرآورده های گوشتی نیم پز آلوده از راه های انتقال این انگل به بیمار است.

این انگل همچنین می تواند از طریق جفت از مادر آلوده به جنین منتقل شود و باعث ایجاد ناهنجاری در جنین شود.

شکایت های بیماران مبتلا به این بیماری انگلی طیف متنوعی دارد.
در فردی که سیستم ایمنی بدن او عملکرد طبیعی دارد بیماری می تواند بی علامت باشد و یا علائم جزئی مانند بزرگی غدد لنفاوی داشته باشد که بهبود خود به خودی دارد و تنها با تست های آزمایشگاهی تشخیص داده می شود.
یکی از مواردی که در آن ابتلای فرد با سیستم ایمنی طبیعی نیاز به توجه دارد ابتلای خانم باردار است چون این انگل قابل انتقال به جنین از طریق جفت است و می تواند در جنین ایجاد ناهنجاری کند. انجام تست آزمایشگاهی مربوط به این انگل در خانم باردار به تشخیص بیماری کمک می کند.
همچنین به خانم های باردار توصیه می شود که از تماس با گربه و ضایعات آن،خوردن گوشت و فرآورده های گوشتی نیم پز یا پاک کردن گوشت پرهیز کنند.

این بیماری انگلی در بیماران دچار نقص سیستم ایمنی از جمله بیماران تحت درمان داروهای کاهش دهنده ایمنی بدن یا بیماران مبتلا به ایدز می تواند عفونت های شدید و جدی مانند عفونت مغز و ریه ایجاد کند
از دیگر عوارض عفونت با این انگل درگیری چشمی در بیماران است که نیازمند معاینه چشمی است.

تشخیص انواع بیماری توسط شرح حال و معاینه و درخواست تست های آزمایشگاهی تایید می شود و بسته به نوع و شدت درگیری درمان انجام می شود.